Hoe schrijf je een goede vacaturetekst? – 10 tips!

Een goede vacaturetekst is het visitekaartje van jouw organisatie. Het zorgt ervoor dat kandidaten een helder beeld van de organisatie, de bedrijfscultuur en de inhoud van de functie krijgen. Ook is een vacature de uitgelezen kans om indruk te maken met jouw werkgeversmerk: vertel wat jouw bedrijf bijzonder maakt en waarom mensen met plezier bij jou werken. Zo verhoog je de kans aanzienlijk dat je kwalitatieve kandidaten aantrekt die goed bij jouw organisatie passen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarom hebben wij 10 tips op een rij gezet waarmee jij een sterke vacaturetekst schrijf. Zo kan je tegelijkertijd een goede indruk geven en maken!

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk dat je een aantal zaken helder hebt. Breng in kaart waarom de functie beschikbaar is, wat de bijbehorende taken zijn, in welk team de nieuwe collega terechtkomt én wat de functie aantrekkelijk maakt. Door te achterhalen waar het echt om draait in de functie, leg je de basis voor een goede vacaturetekst en wordt het schrijven makkelijker!

Tip: verzamel informatie bij verschillende collega’s. Plan bijvoorbeeld een afspraak in met de collega die de functie heeft uitgezet of stel je vragen bij de manager van het team.

2. Stel jouw doelgroep vast

Bedenk van tevoren voor welke doelgroep de vacature openstaat. Verplaats je in de doelgroep en bedenk waarom iemand zou overstappen naar jouw bedrijf. Wat zou de toekomstige collega zoeken in een nieuwe baan? Door deze informatie te verwerken in de vacaturetekst, maak je een voorselectie en kom je dichter bij de geschikte sollicitant.

Tip: heb je een ruimer budget? Diverse bureaus doen uitgebreid onderzoek naar de doelgroepen die perfect bij jouw bedrijf aansluiten.

3. Beperk het aantal functie-eisen

Je wilt een potentiële kandidaat niet afschrikken met een waslijst aan eisen. Het zou zonde zijn als je hierdoor een goede match misloopt. Wees daarom realistisch als je de functie-eisen op papier zet. Bekijk ook welke functie-eisen de prioriteit hebben. Het voegt bijvoorbeeld niet veel toe als je bij een vacature voor een front-end developer vraagt om affiniteit met IT.

Tip: gebruik bullets en beperk het aantal functie-eisen tot maximaal 4. Dit geldt ook voor de omschrijving van de taken!

4. Schrijf actief

Je wilt dat de vacature lekker leest. Maak daarom de tekst actief. Schrijf bijvoorbeeld ‘Jij werft nieuwe klanten’ in plaats van ‘Jij zal nieuwe klanten gaan werven’.

Tip: wil je een leesbare vacature? Vermijd dan zoveel mogelijk de werkwoorden ‘zullen’ en ‘worden’.

5. Vermijd kantoortermen

Als je bepaalde begrippen benoemt in de vacature, vraag je dan af of de mogelijke sollicitant dit begrip ook kent of dat het voornamelijk op de werkvloer wordt gebruikt. Je wilt voorkomen dat de lezer de vacature onduidelijk vindt en onnodig afhaakt.

Tip: let voornamelijk op bij begrippen die te maken hebben met bedrijfsprocessen en software binnen jouw organisatie. Grote kans dat lezers bijbehorende termen niet kennen.

6. Maak de functie niet mooier

Een mooi verhaal trekt kandidaten, maar kan ook voor teleurstellingen zorgen. Wees eerlijk in de vacature over de taken en wat je de kandidaat kunt bieden. Het is zonde van de investering als de kandidaat na een korte periode weer vertrekt door andere verwachtingen. Bovendien kan het je werkgeversmerk schaden.

Tip: tijdens het sollicitatiegesprek is het belangrijk om de functie juist te omschrijven en eerlijk te zijn over de minder leuke kanten van het werk.

7. Beschrijf wat de organisatie uniek maakt

Jij wilt de beste kandidaten binnenhalen. Daarom moet je investeren in een goede pitch over jouw bedrijf. In de vacature besteed je dus aandacht waarom de kandidaat voor jou moet kiezen en niet voor de concurrent. Het is belangrijk dat je dit ook tijdens het sollicitatiegesprek goed belicht.

Wat maakt de cultuur uniek? Welke arbeidsvoorwaarden worden geboden? Is er een opleidingsprogramma? En is er een aantrekkelijke reiskostenvergoeding en pensioenregeling? Zomaar een aantal punten waarmee je kandidaten enthousiasmeert.

Tip: wees origineel. Vermijd dooddoeners als ‘wij lunchen gezellig samen’ en ‘op vrijdagmiddag staan we graag met een koud biertje in ons hand’.

8. Zet de kandidaat aan tot actie

Als je de kandidaat hebt warm gemaakt om te solliciteren, is het belangrijk dat je uitlegt hoe je dit doet. Maak het zo makkelijk mogelijk!

Tip: Schrijf op wat de kandidaat moet inleveren en hoe. Daarnaast willen sommige kandidaten vooraf vragen stellen. Noteer bij welke persoon je hiervoor terecht kunt en geef de mogelijkheid om de vragen via verschillende kanalen te stellen, zoals mobiel, mail en WhatsApp.

9. Dubbelcheck: laat je vacaturetekst nalezen

Plaats de vacature niet meteen nadat je deze hebt geschreven, maar laat het altijd door iemand anders checken.

Tip: laat de vacaturetekst doorlezen door een collega of de hiring manager. Zo weet je zeker dat alle relevante zaken in de vacature worden benoemd.

10. Denk na over de opmaak

Hoe de vacature eruitziet is net zo belangrijk als de tekst. Kandidaten scrollen meestal eerst door de vacature heen. Trekt het de aandacht, dan lezen ze de hele vacature. Het is daarom belangrijk dat je de vacaturetekst scannable maakt.

Tips:

  • Gebruik tussenkopjes, bullets en dikgedrukte woorden. Vermijd lange lappen tekst en gebruik een leesbaar lettertype.
  • Je maakt de vacature aantrekkelijk door af te wisselen met quotes van werknemers, afbeeldingen en video’s.

Contact

Ben je niet zo’n ster in de tekstuele keuken of heb je geen tijd om de perfecte vacature te schrijven? Wij maken snackable vacatureteksten: lekker om te lezen, geschreven vanuit de doelgroep en zonder smaakloze vacatureclichés. Laten we snel kennismaken!