Teksten, iedere organisatie heeft ze nodig. Een nieuwe blog voor de website, een strakke vacaturetekst, promotieteksten voor een evenement, de nieuwsbrief en ga zo maar door. Als je geen copywriter in huis hebt of teksten niet uitbesteedt, ontstaat al snel de vraag wie deze teksten moet schrijven. Want bij wie hoort die taak nou eigenlijk?
Jouw marketeer kan fantastisch zijn in social media en het organiseren van events, maar schrijft niet automatisch een briljante nieuwsbrief. En onder recruiters is het algemeen bekend dat vacatureteksten schrijven niet bepaald de meest favoriete taak is. Dan hebben we het nog niet eens gehad over wie eigenlijk tijd heeft om naast zijn gewone werkzaamheden teksten te schrijven. Het moge duidelijk zijn dat het niet altijd makkelijk is om iemand in de organisatie te vinden bij wie je jouw tekstverzoeken kan neerleggen.
Het vergt tijd, kennis en ervaring om een kwalitatieve tekst te produceren. En zo’n tekst kan een organisatie veel brengen. Een goed geschreven nieuwsbrief kan zomaar een hoop klanten opleveren en een strakke vacaturetekst nieuwe talentvolle werknemers. Organisaties die geen tekstschrijvers in huis hebben, besteden het schrijven van teksten dan ook vaak uit. Twijfel je of jouw organisatie ook teksten moet uitbesteden? Wij hebben alle voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.
De voordelen van teksten uitbesteden aan een freelance copywriter
Copywriters gebruiken schrijftechnieken die passen en werken bij jouw organisatie
Uiteraard zullen jouw werknemers goed kunnen vertellen wat de organisatie doet. Welke diensten of producten jullie aanbieden, hoe de cultuur in elkaar steekt en wat jullie onderscheidend maakt van de concurrent. Het verhaal kunnen uitleggen en vertellen is één, het in een duidelijk verhaal kunnen opschrijven blijkt vaak een lastigere opgave. Professionele copywriters gebruiken schrijftechnieken die passen én werken bij jouw organisatie waardoor je pakkende teksten krijgt die aansluiten bij jouw doelgroep.
Het bespaart tijd
Maandelijkse nieuwbrieven, blogs, het up-to-date houden van de websiteteksten, nieuwe vacatures… Binnen een organisatie worden eindeloos veel teksten geschreven. Voor iemand die niet dagelijks teksten schrijft, kan het een tijdrovend proces zijn. Want hoe schrijf je een pakkende intro? Hoe zorg je ervoor dat de juiste SEO-termen worden verwerkt in de tekst? En hoe voorkom je dat een tekst bestaat uit alleen maar dooddoeners? Voordat je dit allemaal hebt uitgezocht, ben je zo een paar uur verder en dan staat er nog geen woord op papier. Een copywriter schiet met een goede briefing zo uit de startblokken. Jij krijgt hierdoor op tijd je teksten en zelf heb je tijd om andere taken van je to do lijst af te vinken. Een win-winsituatie.
SEO-kennis
SEO (search engine optimization), we noemden het net al even. Wellicht heb je iemand binnen de organisatie die goed kan schrijven, maar weet deze persoon niet per se hoe je de juiste SEO-woorden vindt en verwerkt in de tekst. SEO zorgt voor vindbaarheid in zoekmachines en kan zo leiden tot nieuwe leads. Het is belangrijk dat je de SEO van jouw teksten goed inricht. Dit gaat niet alleen om de juiste zoekwoorden, maar ook over meta-titels, meta-beschrijvingen, alt-teksten enzovoort. De meeste freelance copywriters hebben veel kennis in huis over SEO en gaan hiermee aan de slag als je teksten uitbesteedt. Zo sla je meteen twee vliegen in één klap.
Je voorkomt bedrijfsblindheid
Als je zelf een tekst schrijft, dan is de kans groot dat je getroffen wordt door bedrijfsblindheid. Dat betekent dat teksten onbewust ingewikkeld of onvolledig worden opgeschreven. De medewerkers binnen het bedrijf hebben dit vaak niet door. Zij vullen de gaten automatisch in en jargon is ‘normaal’.
Een complexe tekst zorgt ervoor dat een potentiële klant sneller afhaakt. Dat is natuurlijk zonde! Een externe copywriter kijkt met een frisse blik naar jouw verhaal. Onduidelijkheden, jargon en onvolledigheden zijn voor een buitenstaander makkelijker te herkennen.
Samenvattend, als je je teksten uitbesteedt aan een tekstschrijver dan levert dat concreet het volgende op:
-
- Jouw verhaal wordt in pakkende teksten overgebracht op de doelgroep
- Je houdt tijd over om werkzaamheden te doen waar je goed in bent
- Teksten worden zo geschreven dat ze goed vindbaar zijn
- Je voorkomt dat teksten onbedoeld ingewikkeld of onvolledig zijn
Zitten er dan ook nog nadelen aan het uitbesteden van teksten?
Het is moeilijk om een goede briefing te maken voor een copywriter
Zonder goede briefing geen goede tekst. Vaak vinden mensen het moeilijk om een goede briefing op papier te zetten. Dat is ook begrijpelijk. Soms weet je nog niet precies wat je in een tekst wil of heb je geen duidelijke brand voice. Het schrijfproces met een copywriter kan dan een traject zijn van vallen en opstaan.
Bij Vesper Concept maken we dit proces een stuk eenvoudiger door vooraf een duidelijk briefingsdocument op te sturen met doelgerichte vragen. Je hoeft deze alleen nog maar in te vullen. Voordat we beginnen met schrijven, bespreken we samen het document om onduidelijkheden op te helderen en de tone of voice vast te stellen. Wij werken altijd met een feedbackronde, zodat we kunnen aanscherpen waar nodig. Zo komen we samen tot het beste resultaat.
Een freelance tekstschrijver kent het verhaal van de organisatie niet
Een freelance tekstschrijver moet het verhaal van jouw organisatie uiteraard nog in de vingers krijgen. Het is dus belangrijk dat een werknemer deze helder toelicht. Maar zoals eerder benoemd, is schrijven een echt vak en zal de investering in de copywriter zich uitbetalen. Zodra de copywriter jouw verhaal en tone of voice kent, staat niks jullie in de weg om een succesvolle samenwerking te realiseren.
Ik wil mijn teksten uitbesteden!
Goed nieuws. Bij Vesper Concept kan je een maandabonnement afsluiten dat helemaal past bij jouw wensen. Zo is alle content altijd up-to-date. Liever een eenmalige opdracht? Neem contact op voor de mogelijkheden.