Zo kan je jouw online zichtbaarheid vergroten in 2024

Q4 is begonnen en dat betekent dat het de hoogste tijd is om vooruit te kijken wat 2024 voor ons in petto heeft. We duiken in drie trends die jouw online zichtbaarheid kunnen vergroten:

  • Trend 1: Jouw content als bronvermelding in AI-chatbots
  • Trend 2: SEO en short form video voor social media worden populairder
  • Trend 3: De introductie van een nieuwe Core Web Vital

Met deze trends ben je helemaal up-to-date en weet je precies wat je moet doen om jouw online zichtbaarheid in 2024 naar het volgende niveau te tillen.

Trend 1: Jouw content als bronvermelding in AI-chatbots

Jarenlang heeft Google de Nederlandse zoekmachinemarkt gedomineerd, met een indrukwekkend marktaandeel van maar liefst 93 procent. Bing volgde op gepaste afstand, met slechts 3,5 procent marktaandeel. Maar, in 2022 was er een ware gamechanger: de lancering van ChatGPT. In april van dit jaar maakte onderzoeksbureau GfK bekend dat al 1,5 miljoen Nederlanders deze tool hadden gebruikt. ChatGPT wordt onder andere ingezet voor het beantwoorden van diverse vragen. Dat varieert van “hoe lang moeten aardappels koken” tot “wat is het beste reisschema voor een trip door Amerika met tieners”. Vragen die voorheen voornamelijk aan Google werden gesteld, vinden nu ook hun weg naar ChatGPT.

Betekent dit dat al je online content nu irrelevant is, omdat mensen minder vaak Google raadplegen en dus minder vaak op jouw website terechtkomen? Nee, zeker niet. Een veelgehoorde kritiek op de antwoorden van ChatGPT was dat ze niet up-to-date waren. De trainingsdata reikten slechts tot en met 2021. Dit is misschien niet zo’n probleem wanneer je vraagt hoelang je aardappels moet koken, maar wanneer je actuele reisinformatie nodig hebt, wordt dat een ander verhaal.

Dus, lanceerde ChatGPT in mei 2023 de functie ‘Browse with Bing’, maar deze werd alweer offline gehaald in juli. De reden hiervoor was dat ChatGPT content kon weergeven op een manier die niet de bedoeling was, wat tot auteursrechtelijke problemen kon leiden. Om deze kwestie aan te pakken, werd de functie tijdelijk offline gehaald. In september werd deze opnieuw uitgerold voor betalende gebruikers. Meer leren over hoe je content maakt met AI? Bekijk onze ChatGPT training.

Waarom is het online gaan van ChatGPT relevant voor het vergroten van jouw online zichtbaarheid?

Dat zit zo. Als je de Browse with Bing-functie inschakelt en een vraag stelt aan ChatGPT, zal de tool online zoeken naar het meest geschikte antwoord. Als je jouw content zo structureert dat het duidelijke en hoogwaardige antwoorden biedt, vergroot je de kans dat jouw bron wordt gebruikt door ChatGPT. Mensen zullen jouw links zien en erop klikken, waardoor ze uiteindelijk op jouw website belanden.

Het type content dat belangrijk is voor de Browse with Bing-functie wordt vaak aangeduid als ‘helpful content’. Helpful content wordt meestal geschreven in de vorm van blogs en lost problemen op en beantwoordt vragen. Als jouw content een autoriteit wordt op een bepaald onderwerp en in staat is om de vragen van jouw doelgroep te beantwoorden, vergroot dit je kansen om te scoren in ChatGPT. En vergeet niet dat, ondanks de opkomst van AI, nog steeds veel mensen Google gebruiken. Het blijft daarom van groot belang waardevolle content te produceren, zodat ze jou kunnen vinden via de zoekmachine van Google.

Trend 2: SEO en short form video voor social media worden populairder

Er is een opvallende verschuiving in het zoekgedrag van Generatie Z. Voor deze generatie vormen platforms zoals TikTok, Instagram en Pinterest niet alleen bronnen van entertainment, maar ook voor informatie. Jongeren geven aan social media vooral als informatiebron te gebruiken voor onderwerpen als reizen, recepten, workouts en mode. Begeeft jouw bedrijf zich in één van deze markten en richt je je op Generatie Z? Dan moet SEO onderdeel worden van je social media strategie. Dit doe je onder andere door relevante zoekwoorden te benoemen in je posts en de juiste hashtags toe te voegen.

Ook is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop Generatie Z social media consumeert, namelijk: short form video. Denk aan TikToks, Instagram Reels en YouTube Shorts. Deze formats zijn kort, to-the-point en visueel aantrekkelijk – precies wat deze doelgroep aantrekt.

Houd altijd in je achterhoofd wie je doelgroep is, en stem daar je contentstrategie op af. Als je klanten vooral bestaan uit vijftigplussers, is het minder relevant om je strategie te baseren op short video content. Maar voor diegenen die Gen Z willen bereiken, is het integreren van SEO in social media en het omarmen van short form video een krachtige manier om je online zichtbaarheid in 2024 te vergroten.

Trend 3: De introductie van een nieuwe Core Web Vital

In 2024 wordt het verbeteren van de gebruikerservaring op je website nog belangrijker. Het spreekt voor zich dat een trage website, niet-werkende formulieren of niet-ladende afbeeldingen nadelig zijn voor je site. Bezoekers willen snel een duidelijk antwoord op hun vragen. Als dit te lang duurt, haken ze af. Google rankt je website onder andere op basis van de gebruikerservaring. Dit wordt gemeten op basis van drie Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP) meet de tijd die nodig is om de grootste content op een pagina te laden en klaar te maken voor interactie.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) beoordeelt de stabiliteit van de pagina layout na het laden: bijvoorbeeld of teksten, afbeeldingen of knoppen onverwacht verschuiven.
  • First Input Delay (FID) meet de reactiesnelheid van een pagina op de eerste gebruikersinput, zoals het klikken op een knop.

Vanaf begin 2024 voert Google een wijziging door in de Core Web Vitals. Interaction Next Paint (INP) gaat First Input Delay vervangen.

Wat houdt Interaction Next Paint in?

Net als FID, meet INP hoe snel een pagina reageert op gebruikersinput, maar in tegenstelling tot FID, neemt INP alle interacties op de pagina in beschouwing, niet alleen de eerste. Dit maakt INP een meer betrouwbare meting, gezien het een breder scala aan interacties en verwerkingstijden evalueert. Voorbeelden van interacties die INP beoordeelt, zijn: het uitklappen van een FAQ, klikken op een verzendknop, of het openen van een menu. Als een interactie een tijdje duurt, bijvoorbeeld het versturen van een formulier, dan is het belangrijk om visueel aan te tonen dat er een actie plaatsvindt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een gifje te tonen tussen het moment van versturen en het moment dat het formulier is verwerkt. Doe je dit niet, dan denkt Google dat je website niet goed functioneert.

Met de komst van INP is het essentieel om voor de lancering in maart 2024 te werken aan het optimaliseren van deze nieuwe Core Web Vital. Door te zorgen voor snelle reactietijden en duidelijke visuele feedback tijdens interacties, kun je aan Google tonen dat je website goed reageert, wat goed is voor je ranking in zoekmachines.

Van het benutten van AI-technologie zoals ChatGPT tot het inspelen op de behoeften van Generatie Z en het waarborgen van een goede gebruikerservaring op je website. Het zijn allemaal manieren om je online zichtbaarheid in 2024 te vergroten. De digitale wereld evolueert constant, en om voorop te blijven lopen, moeten bedrijven blijven innoveren. Door deze trends te omarmen, zorg je ervoor dat jouw organisatie goed in beeld is bij jouw doelgroep.