PERSONA'S EN CUSTOMER JOURNEYS VOOR PAO PSYCHOLOGIE
PAO Psychologie is gespecialiseerd in geaccrediteerd onderwijs voor psychologen, pedagogen en andere zorg- en onderwijsprofessionals.
PAO Psychologie wilde beter begrijpen wie hun cursisten zijn en hoe ze hen kunnen bereiken. Samen doken we in de data én inzichten uit de praktijk. We ontwikkelden buyer persona’s, customer journeys en gaven een frisse blik op de content en communicatie.
1. HET VRAAGSTUK
PAO wilde meer inzicht krijgen in haar doelgroepen om haar communicatie en cursusaanbod beter af te stemmen op de wensen en behoeften van cursisten. De vraag: hoe vertalen we die inzichten naar duidelijke buyer persona’s en geoptimaliseerde customer journeys? Het uiteindelijke doel: meer relevante communicatie, een betere online ervaring en het versterken van het cursusaanbod.
2. DE AANPAK
In een interactieve workshop met de directeur, marketingmanager en programmamanager brachten we de huidige én ideale doelgroepen van PAO Psychologie in kaart. Zo verzamelden we waardevolle interne inzichten over hoe PAO Psychologie haar cursisten ziet.
Om dit beeld te verrijken met externe input, ontwikkelden we een enquête die werd uitgezet onder huidige cursisten. Hiermee kregen we inzicht in hun achtergrond, motivatie en informatiebehoeften.
De resultaten vertaalden we naar 3 buyer persona’s die de basis vormden voor de optimalisatie van de customer journeys met aandacht voor alles fases: bewustwording, overweging, aankoop, service & gebruik, en loyaliteit.
Daarbij keken we concreet naar:
- Het type en de inhoud van de content; (short/long, video/tekst, etc.);
- De keuze voor kanalen;
- De structuur van de website;
- Het inschrijfproces;
- En de communicatie rondom de cursus.
Op basis hiervan formuleerden we praktische verbeterpunten, waaronder SEO-optimalisatie, het herschrijven van cursuspagina’s, het opzetten van een LinkedIn-strategie en het verbeteren van mailings.
Daarnaast ontwikkelden we een nieuw format voor cursuspagina’s — getest met de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) — dat PAO Psychologie nu eenvoudig kan hergebruiken voor toekomstige cursussen.
3. HET RESULTAAT
- Diepgaand inzicht in gedrag en behoeften: PAO Psychologie weet nu precies wie haar doelgroepen zijn, wat hen drijft en waar ze naar op zoek zijn. Deze inzichten vormen de basis voor het verbeteren van de customer journeys.
- Duidelijke richting voor marketing en sales: PAO Psychologie beschikt nu over concrete actiepunten om de online zichtbaarheid, conversie en cursuscommunicatie te versterken. De resultaten geven richting aan nieuwe campagnes, content en cursusontwikkeling.
- Meetbaar resultaat: De optimalisaties lieten al snel hun effect zien bij de Basiscursus CGT.
KLANTREVIEW
AAN DE SLAG MET PERSONA'S EN CUSTOMER JOURNEYS?
Wil jij ook jouw meer inzicht in jouw doelgroepen en de klantreis optimaliseren?
